Er was eens....Einde! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Hanneke Geurts - WaarBenJij.nu Er was eens....Einde! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Hanneke Geurts - WaarBenJij.nu

Er was eens....Einde!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

16 November 2010 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Daar zitten we dan, aan het begin van het eind. Laatste verhaaltje voor ik morgen om 11.00 het vliegtuig pak om naar huis te gaan!
De laatste daagjes waren ook nog aardig genieten!

Nog het laatste van de rondreis. Sucre, onze laatste stad, was echt de mooiste stad van Bolivia met veel gezellig cafeetjes en restaurantjes. Gingen we de eerste avond naar het door ons aangeraden restaurant door de spaans leraar, bleken ze daar allemaal Nederlandse gerechten te hebben als kroketten met brood, bitterballen, bossche bol, appeltaart, heel raar! Maar lekker! De Boliviaanse keuken is niet mijn favoriet dus dat kwam wel even mooi uit! En we hadden besloten de dag erna te gaan....Paardrijden!
Ja ja ik heb door de bergen paardgereden! En ik kon me alleen maar ponyrijden met kinderfeestjes herinneren waar iemand de teugel vasthoudt. Nah dit was een beeeeeetje anders...groot beest, dat een eigen leven kan leiden met jouw er op, zomaar in gallop kan slaan waardoor je helemaal gehusseld wordt en niemand die je paard onder controle houdt behalve jou. Top! (ik geef toe, ik was op het begin banger dan met het mountainbike van de World´s Dangerous Road haha erg he). Tussen de bergen waar niemand was, super leuke ervaring! Zelfs de pijnlijke draf was om te lachen. Maar na 2,5 uur was ik toch blij van het lieve beestje af te kunnen. Spierpijn de volgende dag! (Britte ik geef toe dat dit een ware sport is wat een inspanning!)
Verder hebben we in Sucre heerlijk rustig aan gedaan, marktjes bezocht, museum bezocht voor 20 minuten..Myra´s zus weer tegen gekomen en mee gekookt en cocktails in cafe Lolos ofzoiets en cafe Amsterdam mee gedronken. Ik snap niet wat ze hier met Nederland hebben maar het valt op!
Myra was nog een dagje ziek dus heb ik nog een dagje rondgeslenterd,boek gelezen, met andere reizigers in het hostel gekletst. Zo interessant om zoveel verschillende mensen te ontmoeten. Ik heb ontdekt dat Israel best een modern land is, dat ze in Zwitserland Duits, Frans en Italiaans spreken (gedeeltes dan), dat er ongelofelijk veel Duitsers in Bolivia zitten, dat er reistijden zijn van 3 weken tot 3 jaar, dat er 1000 soorten vrijwilligerswerk zijn in Bolivia en dat je dat niet vantevoren hoeft te regelen maar overal welkom bent, dat je je best kunt redden met een beetje Spaans tijdens rondreizen, dat rondreizen veel vrijheid betekent. Maar vooral dat rondreizen super leuk is en het een perfecte afsluiter was!

De laatste busreis was nog even een ervaring die we niet hadden mogen missen geloof ik. Bleek dat van Sucre naar Santa Cruz 15 uur was ipv 6 ofzo die wij dachten. En het kan alleen met een nachtbus en ze hadden alleen normale bussen ipv slaapbussen. Dusss daar gingen we dan zaterdagavond met de bus die geen wc had en 2 keer zou stoppen. Na 2 uur hield het asfalt op en reden we op rotsen en dergelijke, waar de weg nog uitgevonden moest worden. Na 3,5 uur kregen we dus ook die voorspelde platte band. Maar daarna, toen het niet meer erger kon, hebben Myra en ik aardig wat slaap kunnen pakken en kwamen we de volgende ochten veilig en wel aan in Santa Cruz. Met of zonder pijn aan de kont van al het hobbelen, we waren er!

Nu weer in Santa Cruz te zijn, alles opgeruimd, nog lekker in de stad gewandeld, een ijsje gegeten toen het net begon te regenen (hoezo waarschuwing Nederland?) ben ik klaar om terug te gaan. Het was al met al toch een super ervaring en ik heb er echt veelvangeleerd! 2 Maanden waren perfect voor mij om met een goed gevoel terug te kijken op deze reis :)

Tot snel allemaal en bedankt voor de leuke reacties steeds!

Liefs Hanneke

• 16 November 2010 - 15:59

Tessa:

Super afsluiting denk ik zo. En wat heerlijk om te zeggen tot aankomend weekend!!

xx

• 16 November 2010 - 16:59

Sanne:

Fijn dasse nog un leuke reis hes kenne maken!!
    Nog bedankt veur de kaart trouwens, daorum hebben we ut zoe good kinne doon zondag.. haha!!

Tot donderdaag ;)
    xx

• 18 November 2010 - 01:03

Randy:

Je zit nu in het vliegtuig, dit berichtje lezen we waarschijnlijk samen, als we weer bij elkaar zijn! Heb er heel veel zin in om je weer te zien, voor nu wens ik je nog n fijne reis! Ik ga slapen ( t is inmiddels 02.00uur hier) kusjes

• 13 Juni 2011 - 16:53

Jetske:

Beste Hanneke,

Ik heb jouw verhalen gelezen en zie dat je een expert bent geworden op het gebied van vrijwilligerswerk in Bolivia. Stichting Muses is op zoek naar mooie verhalen over vrijwilligerswerk in dit land. Mogen we jou benaderen om een aantal vragen te beantwoorden die hierop betrekking hebben? Mocht je hieraan mee willen werken, dan kun je een mailtje sturen naar jetskemuses@hotmail.com. Alvast vriendelijk bedankt!