Rondreizen! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Hanneke Geurts - WaarBenJij.nu Rondreizen! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Hanneke Geurts - WaarBenJij.nu

Rondreizen!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

30 Oktober 2010 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Cochabamba en La Paz deel 1

Daar gingen we dan, dinsdag om 6 uur smorgens op weg naar het busstation om de bus te nemen naar het, op 2500 meter hoogte, liggende Cochabamba, de op 2 na grootste stad van Bolivia. Hoe ingewikkeld rondreizen me leek te zijn, zo simpel ging het. In de bus hebben we uit de heilige Lonely Planet een hostel uitgekozen. Na de 10 uur durende super mooie bustocht door de bergen, namen we de taxi naar het hostel en konden onze spullen neerleggen. Zo, plekje 1 gevonden. Tot nu toe nog het enige hostel met warm water.. Rustig de stad verkennen en voor het eerst uiteten, want ja je moet ook, maar dat is natuurlijk eerder een luxeprobleem! Je kunt beter uiteten dan thuis koken. Deze dag kost namelijk serieus zo´n 15 euro...busreis 6, hostel 3, en uiteten 5 euro. Hoezo rondreizen is duur? ;). De 2e dag hebben we Cochabamba verkend, vooral om aan de hoogte te wennen. Hier hebben we markten bezocht. Bij een markt stonden allemaal mannetjes op een rij met een koffer voor hun met ´ingenieur´ of ´electricien´ erop. Je kunt ze gewoon op de markt ophalen om je huisje te maken! Ik mocht helaas alleen geen foto maken. Ook hebben we het inmens grote kruis met Jezus, het hoogste ter wereld, bezocht. De meesten kennen vast die uit Brazilie, dat witte hoge beeld. Dit is dezelfde. Maar wat een uitzicht! (ik zal snel foto´s plaatsen maar vanuit dit hostel lukt dat niet helaas..) ´s Avonds bij de Mexicaan gegeten waar een super goede dj draaide voor enkele restaurant bezoekers (had een aardig feestje kunnen zijn, zonde he Niek! haha)

Donderdag weer vroeg uit de veren voor de 8,5 uur durende busrit naar La Paz, de hoogste stad ter wereld namelijk op bijna 4000 meter hoogte! Weer een super uitzicht en weer hele relaxe stoelen! Bijna bij het busstation (wat een gekte hier dat verkeer!) werden de voetgangers de straat over geholpen door klaar-over-zebra´s. Ja echt! Klaar-overs verkleed als zebra´s dan.. die fijn voor je auto een dansje doen zodat je wacht en iedereen veilig naar de overkant komt. Hoe simpel kan het zijn!
Vrijdag wilden we beginnen aan het verkennen van de stad, maar ik was aardig ziek (ik denk door de hoogte toch). En aangezien we een aardig slecht hostel hadden zijn we even naar een luxer hostel gegaan, wat echt net een thuis is, er wordt zelfs je was gedaan! Hier heb ik de halve dag op bed kunnen liggen met bananen, veel water en soep om zo snel mogelijk weer beter te worden. s´Avonds ontdekken we naast het hostel een eet cafetje met een royaaaale tv. Wat wil ik nog meer op een ziek avondje, kopje groene thee, relax bank voor de tv met een dansfilm erop. Want na 1,5 maand zonder (op de Lion King op de laptop na dan) hecht je toch waarde aan een filmavondje op de bank! En gelukkig ging het vandaag ook stukken beter met me!
Het tripje naar Copacabana en het Titicacameer stellen we een dagje uit naar morgen (zondag) en vandaag rustig aan zodat ik bij kan komen. Op weg naar de markten komen we naast een gymzaal van een school waarin, zo bleek, een hele show van dansen werd gegeven door verschillende klassen in verschillende traditionele kleding. We konden ook een kaartje kopen dus we lieten ons maar gewoon opnemen door de bevolking! Daarna de kerk bezocht waar een mis bezig was door een pastoor die zo uit Lord of The Rings of Harry Potter had kunnen stappen en even later, als we weer de kerk in willen, begint een bruiloft. Juist, hier kun je echt overal zomaar binnenvallen! Wat heerlijk is want je blijft je elk half uur verbazen maar dat maakt het zo boeiend! Verder stromen we alle markten af, waaronder de heksenmarkt (door vele geluksspelletjes waarzegsters en handlezers die we nauwelijks gezien hebben), om souvenirtjes in te slaan! La Paz staat bekend om zijn lama en alcapa (ofzoiets..) stof en daar zijn veel mooie producten van gemaakt, en is deze stad het goedkoopst. Myra en ik leren afdingen en slenteren een dagje later met tassen vol terug naar ons ´huisje´. Wat een waardevolle dag en super gezellig!

Over een paar dagen zal ik vertellen over het mooie Titicacameer waar we morgen heengaan tot maandag en over de berg die we gaan ´beklimmen´! Hopelijk met hele mooie foto´s!

Liefs, Hanneke

• 31 Oktober 2010 - 06:44

Elviera:

ha hanneke het is nu echt aftellen he? maar nu eerst nog ff genieten van je rondreis. ik hoop wel dat je een regenpak bij je hebt voor in het natte nederland. veel plezier nog daar. en voor later. Wel Thuis.XXX

• 31 Oktober 2010 - 11:57

Lieke:

Ha jong!

Wat klinkt dat tof allemaol!! vet dat der un dj in t restaurant waas..hesse nog un dansje gewaagd??:P Wal fijn dat alles zoe cheap is man..3 ekkies veur un hostel is echt niks!! Jammer dasse ziek bis geweas maar goad noa weer beater!! bin echt benieuwd noa de fotos!!1 vuul plezeer beej un tietenkakmeer hihihi!!
    Tot snel xx

• 31 Oktober 2010 - 20:15

Nicky:

Han!

Eg top verhoal super leuk desse dich zoe amuseers! Heerlijke aafsloeter he! Jammer det we neet samen een dansje konde doon in det mexicaanse restaurantje, ma de hebs vas zelf unne toffe move gewaagd ;-)Tot snel en nimmer ziek weere..xxx

• 01 November 2010 - 14:18

Tessa:

Hey Han,

dit klinkt als een hele goede afsluiter van dien avontuur.
    We kieke dor hej in nederland allemaal naar uit dasse weer terug kumps en t is gelukkig auk bijna zover.
    Heb met Nicky al afgesproken dat we een uitgaansweekend hebben alse truuk kumps:d
    Veel plezier nog met dien rondreis en bin voorzichtig!!!

xx

• 02 November 2010 - 23:38

Britte:

wooeeeh, dien verhaole zien super, maar effe op old school msn kletsen is nog vuul leuker :) zoe weit ik al det der morgen un nieuw verhaol en foto's kommen en ik bin keeeeiii benieuwd!

xx

• 03 November 2010 - 10:46

Randy:

in het kader ´beter laat dan nooit´ hier een berichtje van mij:
    Het doet me goed om te lezen hoe enthousiast je bent in je verhaal en hoezeer je geniet van je rondreis! Hou dit vast tot het einde, onderneem veel leuke dingen zodat ik je thuis smeek om te stoppen met praten omdat je me zoveel wil vertellen ;) Nog heel veel plezier en succes in je verdere rondreis!
    kus

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Vrijwilligerswerk > straatjongeren in Bolivia

16 November 2010

Er was eens....Einde!

09 November 2010

In the middle of nowhere!

03 November 2010

Eyes on the price...!

30 Oktober 2010

Rondreizen!

25 Oktober 2010

Wat een moment...
Hanneke

Voor een half jaar vertrek in naar de andere kant van de wereld, namelijk Bolivia, te midden van Zuid-Amerika! Hier ga ik in een opvanghuis van Don Bosco werken als vrijwilliger met straatjongeren. Om er gewoon al voor deze kinderen te zijn, en hopende deze jongeren hoop te geven op een goede toekomst! Samen met Myra vertrek ik half september om 5 maanden te werken en nog enkele weken rond te reizen. 24 November zal Hanneke H zich bij ons aansluiten en gaan we er met z'n 3en nog eens extra voor! Nu kunnen de acties beginnen en zal ook op deze sites updates van de vele acties geplaatst worden! Ik vind het erg spannend en heb er super veel zin in! X Hanneke

Actief sinds 03 Juni 2010